Lennart Dijkgraaf jeugdkampioen schaken

04 oktober 2021
Lennart Dijkgraaf jeugdkampioen schaken

Op zijn vijfde meldde Lennart Dijkgraaf zich bij de jeugdafdeling van Schaakclub Volendam. Al snel werd duidelijk dat hij een geduchte concurrent van de titelkandidaten zou worden. Ieder jaar kwam de jeugdtitel iets dichterbij en afgelopen seizoen was het raak. Met nog één speelronde te gaan kon de kersverse 12-jarige jeugdkampioen niet meer achterhaald worden door zijn opponenten.

Vier jaar

Lennart was nog maar vier jaar toen hij de spelregels leerde van vader Johan Schilder (Dries) en van zijn drie jaar oudere broer Jan. De twee broers speelden heel veel partijtjes thuis. “Het schaakbord ging ook alle vakanties mee” voegt moeder Miriam Dijkgraaf toe. Bij het spelen met vriendjes van school kwamen de schaakstukken ook vaak op tafel. “Met Luuk Veerman, Sam Schilder, Lucas Bond en Stijn Bond heb ik heel veel geschaakt. Ik weet niet zo veel meer van het begin op de schaakclub, maar ik weet nog wel dat één van mijn eerste partijen tegen Toine Bootsman was. Ik was klein en moest staan om mijn stukken op de overkant van het bord te zetten. Toine vroeg of ik de spelregels al kende, maar het grappige is dat hij die partij van me verloor.”

Schaaklessen

Lennart werd sterker en al snel moest zijn vader het onderspit delven. “De lessen van de schaakclub hebben hem enorm vooruit geholpen” geeft Johan als verklaring. De lessen met veel gerichte oefenopgaven voelden niet als zwaar, maar ze hielpen wel. “Eigenlijk ging het vanzelf” concludeert Lennart achteraf. Met Jan schaakt hij de laatste jaren weinig meer. Miriam geeft een verklaring. “Het niveauverschil met Jan was te groot geworden. Daarom was het niet leuk meer.” Zijn oudere broer was bij de jeugdafdeling een niet te nemen horde geworden voor de andere jeugdschakers. Na twee titels maakte hij de overstap naar de senioren om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Hoewel het online schaken via de computer door corona een grote vlucht heeft genomen, heeft Lennart een duidelijke voorkeur voor spelen aan een echt bord. “Op de computer schaken vind ik niet leuk. Ik wil gewoon tegenover iemand zitten.”

Chili

De familieleden leven allemaal mee met de schaakprestaties van de twee broers. “Mijn vader en moeder natuurlijk, maar ook opa en oma en tante Linda vragen elke week hoe het gegaan is met schaken”. Van ‘ome’ Henk Snoek (Snelle) hebben de jongens zelfs een apart cadeau ontvangen. “Hij was op vakantie naar Chili en daar heeft hij een bijzonder schaakspel voor ons gekocht”. Trots laat Lennart het bord zien en zet alle fraaie stukken op hun plek. Het schaaktalent heeft Jan en Lennart een aanzienlijke hoeveelheid trofeeën opgeleverd. Hoewel Lennart ook op judo en gym zit, is de prijzenkast vooral gevuld met schaakbekers. Miriam: “Het zijn er zoveel dat ze nauwelijks nog erin passen.”

Onaantastbaar

Lennart leek in zijn kampioensjaar onaantastbaar op weg naar de titel. Zijn grootste concurrent Casper Ouderdorp – die in 2020 jeugdkampioen was geworden – had enkele steken laten vallen en stond op 5 punten achterstand. In de laatste periode won Casper echter alles en Lennart liet steekjes vallen, waardoor Casper net één overwinning te kort kwam om zijn titel te prolongeren. Jeugdtrainer Henk Veerman; “Lennart schaakt heel geconcentreerd en neemt zijn tijd voor de zetten. Hij ziet de gevaren en speelt degelijke zetten. Wilde combinaties laat hij achterwege. Hij maakt zijn opgaven uit het stappenplan heel serieus en zorgvuldig. Soms is zijn concentratie wat minder en dan volgt er onverwacht een foutieve zet. Het lijkt erop dat vermoeidheid dan een rol speelt.” Miriam herkent het. “Lennart is geen avondmens. Na een drukke dag kost het moeite om ’s avonds de concentratie op te brengen. Hij speelt ’s ochtends daarom beter dan ’s avonds. Het zal nu ook wennen zijn met de overgang naar de middelbare school. Hij maakt lange dagen met de bus naar het Werenfridus College in Hoorn.”

Scholenschaak

De mooiste herinneringen heeft hij aan de scholenschaaktoernooien. In zijn klas van de Jozefschool was het schaken heel populair. Ze zorgden ervoor dat hun school meerdere keren winnaar werd van het gemeentelijk scholenschaaktoernooi. Zo mocht hun veel te jong overleden hoofdmeester Kees Tuijp een chocolade schaakbord met stukken van witte en bruine chocola in ontvangst nemen en samen met de Kennedyschool mochten ze naar een concert van Nick en Simon in de Ziggo Dome. De allermooiste herinnering was de verrassende winst in het Waterlands scholenschaakkampioenschap op 7 februari 2020. De Jozefschool versloeg alle andere basisscholen uit de regio. Zelfs scholen waar aparte schaaklessen worden gegeven zoals de Blauwe Morgenster uit Middenbeemster moesten hun meerdere erkennen in het kwartet van de Volendamse Jozefschool: Lennart Dijkgraaf, Sam Schilder, Luuk Veerman en Stijn Bond. Helaas kwam er geen vervolg in het geplande Noord-Hollands kampioenschap. Door de uitbraak van corona werd dit afgeblazen. “Dat vind ik nog steeds heel jammer.”

Sterkste schaakklas

Met de overgang van groep 8 naar de middelbare school verliest de Jozefschool de sterkste schaakklas van de gemeente. “In de groepen onder ons wordt niet veel geschaakt.” Als aandenken aan hun jaren op de Jozefschool hebben alle groep 8 leerlingen een speciaal schaakstuk gekregen. “Dat doen ze ieder jaar. De gedachte erachter is dat ze bij een latere reünie allemaal hun schaakstuk weer meenemen en dan samen een volledig spel vormen. Net als het schaakspel is de groep dan weer compleet.” licht Miriam toe. Lennart en Casper hebben besloten om in het nieuwe seizoen de overstap naar de senioren op donderdag te maken. Daar kunnen ze met hun voormalige concurrenten uit de jeugd strijden om de juniorentitel voor de spelers tot 18 jaar.